kisahku...

Tuesday, March 11, 2008

Tips Persahabatan

Rasulullah S.A W.bersabda:
"Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yg dikaratkan oleh air".Bila seorang bertanya,"Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?".Rasulullah s.a.w.bersabda,"Selalu ingat mati dan membaca Al-Quran."



1.Ketahanan bergurau senda,adat bergurau terlebih usik.Pastikan kita dan sahabat saling boleh
menerima gurauan. Oleh itu berfikir dahulu sebelum ia berlaku.



2.Jangan terlalu celupar atau mengkritik, kita sendiri tidak semestinya bagus dan betul.



3.Jangan terlalu mengambil tahu hal peribadi orang terdekat dengan sahabat seperti tunang atau kaum keluarganya.



4.Perkara sensitif seperti gaji,kenaikan pangkat dan hutangnya usah ditanya.



5.Pandai menyimpan rahsia terutama hal peribadi.



6.Terima kekurangan dan keburukan sahabat seadanya.Cuba lihat nilai positifnya dan diri sendiri,diri kita tidak tentunya baik.



7.Bijak menyesuaikan tutur kata dengan emosi sahabat.Jangan cakap mengikut sedap mulut tanpa memikir kesannya kepada sahabat.



8.Berita baik atau sedih sahabat,biarlah dia sendiri memberitahu rakan lain walaupun kita sudah mengetahuinya. Ini tanda kita menghormatinya.



9.Menghormati hak dan kehidupan peribadi sahabat.Beri peluang sahabat bersendiri.Jikalau terlalu berdampingan,mungkin menjemukan dan kita hanya menyekat perhubungan dengan insan lain.



10.Jika salah seorang marah,beri peluang dia melepaskan amarah di hati.Jangan dibalas,berdiam dan tunggu hingga dia reda dan sejuk.Pasti hubungan akan kembali seperti biasa.Manusia harus menerima hakikat setiap orang ada lautan dihati yang pasang surut.



11.Sewaktu sahabat sedang marah,elok mendiamkan diri.Jikalau dia mengomel,dengar dan angguk.Itu lebih baik daripada membuat komen.Ia boleh memburukkan keadaan.



12.Jangan memburukkan sahabat di hadapan orang lain dan membanggakan diri dengan mengadakan cerita,seperti kekayaan,kecantikan dan sebagainya.Bangga diri tidak membawa kita kemana-mana sebaliknya bersyukur dengan apa yg dikurniakan oleh Allah s.w.t




sumber : man utd forever, Anakmelayu.com


No comments: