kisahku...

Wednesday, March 5, 2008

Shin Chan


Anda Kenal SHIN CHAN???

Bila bercakap tentang siri kartun ini ramai yang akan memberikan persepsi masing-masing...

Shin Chan yang mempunyai pelbagai karakter yang tidak sesuai dengan umurnya menyebabkan kawan-kawan serta ibu bapanya tidak selesa.

Tapi ada juga sesetengah individu yang menyatakan Shin Chan merupakan siri kartun animasi yang menarik...

Disebabkan itulah min berminat dan tertarik untuk mengkaji tentang sejauh mana pengaruh Shin Chan ini kepada masyarakat terutamanya kanak-kanak.

Kajian ini merupakan suatu kajian penyelidikan yang berorientasikan permasalahan. Ibu bapa beranggapan bahawa siri animasi kartun Shin Chan di NTV 7 banyak membawa kesan negatif kepada anak-anak mereka dan mereka berpandangan bahawa siri kartun tersebut boleh mempengaruhi dan mengubah tingkah laku anak-anak mereka. Persepsi ini mungkin benar ataupun salah.

Jika kita sebagai individu yang prihatin mungkin kita kan menyedari bahawa isu siri kartun Shin Chan ini pernah dibangkitkan di Dewan Parlimen oleh Puteri Umno. Isu ini menjadi gamat seketika dalam dewan Parlimen kerana kredibiliti sektor penyiaran dipertikaikan. golongan ini berpendapat bahawa siri kartun ini tidak sesuai ditayangkan kerana unsur-unsur yang disampaikan oleh watak kartun Hin Cahn tersebut tidak memberikan impak positif malah menjadikan kanak-kanak lebih bersikar tidak hormat kepada ibu bapa.

Kajian min masih belum selesai. Min akan cuba mendapatkan maklum balas dari ibu bapa untuk membuktikan sama ada siri kartun Shin Chan ini benar-benar memberikan atau meninggalkan impak yang negatif kepada kanak-kanak.

Bagaimana dengan ANDA....???

No comments: